Téli túra „tavaszias időben”

Téli túra „tavaszias időben” Sikonda környékén

Az eredetileg tervezett túra útvonalát az óriási sár és a „szétbarmolt” földutak miatt, no és a kaland kedvéréért módosítanom kellett. Így Sikondáról indulva a piros sáv jelzésen a Cifra malmot érintve a Kőlyuk barlangig, majd a zöld sávon a Zsidó-völgyben vezetett az útvonal. Innen jelzetlen földúton a sárga sáv jelzésre térve, északnak Vágotpusztára értünk, s ezt követően a Kecske-háton (zöld kör) vissza a kőlyuki betérőig gyalogoltunk. Szekszárdi túratársaink újra megmászták a Palántáki-tetőt és így értek vissza Sikondára.

2018 sikondarol sikondara

Fényképek: Nagy Balázs

A túra hossza így 13 és fél kilométer (17,5 km, aki visszatért Sikondán parkoló gépkocsijához) lett, 330 m szintemelkedéssel. 58 túratársammal gyalogoltunk a ragyogó napsütésben, szinte kora tavaszias időben.

Sikondát elhagyva tarvágásos, sáros területen küzdöttük át magunkat, majd a Palántáki-tető felé vettük az utunkat az avarral fedett túraösvényen. A 66. sz úton átkelve a Cifra-malom épülete mellett haladtunk el, hogy mintegy 2 kilométer gyaloglást követően az úton átfolyó, megduzzadt patakocskát leküzdve elérjük a Kőlyuk barlangot. A barlang felfedezésének történetét és a helyhez kapcsolódó mondát is megismerhették az érdeklődők.

Egy kis felfrissülés, tízórai után nekivágtunk a vadregényes Zsidó-völgynek. A kezdetben szűk és csúszós kövekkel borított völgytalp kiszélesedett és eltűntek a hordalékkövek. Kidőlt, hatalmas fák alatt bújtunk és másztunk, de csodálatos látványban volt részünk. A völgy felső részében a hegység e részére jellemző karsztjelenségekkel találkoztunk: egyre több töbör (dolina) került az utunkba. A völgyből kijutva az északi, majd nyugati irányt követve kapaszkodtunk ki a széles útra, amely Vágotpusztára vezetett.

Ebédelést követően a Kecske-háton haladva jutottunk vissza a Bikfa-forrásig, majd a tavak (az egyik leeresztve) mentén vissza a Kőlyuki betérőhöz. Az út során a „koratavasz” növény hírnökeit is megcsodálhattuk: teljes virágzásban pompázó illatos hunyor, szártalan kankalin, hóvirág, sőt sarjadó medvehagyma is lencsevégre (és szendvicsbe) került. A túratársakkal történő beszélgetésből kiderült: pár társunk most túrázott először. Remélem, a szombati túra élményei hatására kedvet kaptak túrázáshoz, találkozunk még velük túráink során.