2006. október 142. szám

MECSEK HÍRADÓ

142. szám  2006. október

KITÜNTETÉSEK

A Magyar Természetbarát Szövetség elnöksége a Természetjárók Napja alkalmából Baranya megyéből a következő sporttársakat tüntette ki:

TERMÉSZETJÁRÁS FEJLSZTÉSÉÉRT EZÜST FOKOZAT

Gida Tibor(Dráva TSE)

CZÁRÁN GYULA EMLÉKÉREM
Jancsi Attila
(Dráva TSE), Király László (Komlói Hétdomb TE).

A kitüntetéseket szeptember 23-án, a Dobogókőn rendezett ünnepségen adták át.
A kitüntetésekhez gratulálunk, és további eredményes munkát kívánunk!

elSant Őszi Kupa és tájékozódási hétvége

Október 23-24-én Árpád-tetőn rendezte a meg a tájékozódási hétvégét az elSant Bt, a POEÜ, a PITE és a Baranya Megyei Természetbarát Szövetség Mecseki Kóborlók Szak­osz­tálya. A rendezvényen a kiírás szerinti kategóriák kerültek megrendezésre. Az időjárás ked­vezett, mindkét napon napsütéses időnek örvendhettünk. A verseny a csapat­baj­noki „fu­tamokkal” kezdődött, majd délután tájékozódási futóverseny volt. Vasárnap az egyéni baj­noki versenyekkel folytattuk, és azokkal páthuzamosan teljesítménytúrán is in­dul­hattak a résztvevők. A verseny az előző évekhez képest jóval magasabb létszámú résztvevőt von­zott: 26 egye­sü­let, sportkör 59 csapatta, 148 fővel vett részt. A csapatok és az egyéni részt­vevők 17 helységből érkeztek. A versenyek lebonyolításában 18 fő vett részt.

Eredmények

A kategória (7 csapat): 1. Demeter, Paks (Jakab Albert-Bányai László-Jakab Éva);
2. BorÁszok,
Szekszárd (Baka Ferenc–Pappert József); 3. Biokom-PITE, Pécs (Eisenberg Péter–Nagy Marianna)
A 36 kategória (7 csapat): 1. Kárpátok őre, Eger (Bóta Attila-Benkő Zsolt); 2. Sörös Tisza, Tiszaújváros (Farkas János-Török Zoltán); 3. Dráva Talpasok, Pécs (Jancsi Attila-Romvári Tibor-Balog Árpád)
A 50 ketegória (5 csapat): 1. Zöldpont.hu, Kaposvár (Tóth Iván-Radó János);
2. Zöldpont,
Kaposvár (dr. Pavlovics György-Jónás Péter); 3. Kőbányai barangolók, Budapest (Komoróczky András–Marx István)
A 60 kategória (3 csapat): 1. JÚRA, Balatonalmádi (Knauer József-Pál Miklósné);
2. Fődolomit,
Balatonalmádi (Baross Gábor-K. Gellai Mária); 3. Démász-Rezét, Baja (Varga Erzsébet-Sánta György)
B kategória (6 csapat): 1. Biokom-PITE, Pécsudvard (Bota János-Karch Kálmán); 2. sztereó (Dörnyei Ágnes-Topán László); 3. Völgység TE, Bonyhád (Bishof Tamás-Kuit Imréné-Kuit Imre)
RITÁCS 18(Regionális Ifjúsági Tájékozódási Csapatbajnokság) (7 csapat): 1. Zöldpont, Kaposvár (Varga László-Horváth László-Bús Dániel-Nikolics Dávid); 2. Kis Kárpátok őre, Eger (Siller Milán-Majdojk Dániel); 3. Gemenc TSE, Szekszárd (Farkas Péter-Máté Balázs-Balaskó Krisztián)
RITÁCS 14 (2 csapat)1. Hella, Bonyhád (Győrfi Mónika-Kelemen Gábor-Ober­ling József); 2. Gubacsdarázs, Szekszárd (Pék Patrik-Baka Barnabás-Varga Balázs)
Emelt C kategória (7 csapat): 1. LOST, Kaposvár (Horváth Dániel-Nyúl Eszter-Fazekas Ágnes-Fazekas Krisztina); 2. Zsalu, Bonyhád (Nagy Zsanett-Kalamár L.-Kakonyi I.-Mayer J.-Lékay Zs.); 3. Hétdomb, Komló (Horváth Gergő-Horváth Attila-Müller Norbert)
C kategória (5 csapat): 1. Turisták, Kaposvár (Szabó Zsolt-Helmeczi Mihály-Kósa Eszter); 2. Bogyó, Bonyhád (Oberling Krisztián-Patócs Nándor-Heidinger Imre); 3. Majd csak lesz, Kaposvár (Szabó Zsófia-Kustos Tamás)
Ifjúsági C kategória (7 csapat): 1. Repesztő hangyák, Kaposvár (Szabó Zsanett-Szőcs Álmos-Szabó Bence-Meller Cintia-Meiszterics Szilvia); 2. Sajtkukac, Szekszárd (Heidinger Annamária-Kovács Kitti); 3. Lada VFTS, Komló (Schmidt Zoltán-Mester Péter-Horváth Ádám-Bálint Csanád)

Benczes Gábor
rendező

IN MEMORIAM

Hamar Győző halálára

Súlyos veszteség érte a Pécsi Vörös Meteor SK Természetbarát Szakosztályát Hamar Győző turistatársunk szeptember 10-én, 81 éves korában bekövetkezett elhunytával. Győző barátunk 1976-ban csatlakozott szakosztályunkhoz, melynek 30 éven át hűséges tagja volt. Sokat köszönhettünk ki, mert mindig számíthattunk rá mint versenyzőtársra, túravezetőre, vagy a püspökszentlászlói kulcsosházban végzett munkák fáradhatatlan résztvevőjére. Akik kulcsosházunkban megfordultak, ismerhették Győzőt, mert hosszú évekig Gergyesi Tiborral, majd az ő öt évvel ezelőtti halála után egyedül is, hetenként kétszer is kiment Püspökszentlászlóra, ahol az odalátogatókat szíves szóval és jó illatú mecseki teával várta, útbaigazította, sokszor túrájukra is elkísérte. Hiányozni fog Győző nyugodt, csendes egyénisége, bölcs humora és segítőkészsége. Szomorúan álltuk körül hamvait szeptember 22-én a Belvárosi templomban, ahol örök nyugalomra helyezték.

Búcsúzunk Tőled, Győző, nyugodj békében!

dr. Gundrum Károly

TANÖSVÉNY TAPOSÓ TÚRÁK

A Pécs Városi Természetbarát Szövetség a 2006/2007-es tanévre túramozgalmat hirdet a fenti címmel. A túramozgalom célja a Mecsekben, a Dél-Zselicben és a Villányi-hegységben található tanösvények bemutatása. A túramozgalom során az ún. táblás tanösvényeket kell felkeresni.

Igazolás: az igazoló füzetben fel kell tüntetni a tanösvény bejárására szervezett túra útvonalát, valamint felsorolni a tanösvény tábláit (megnevezni azok tartalmát).

Mecseki tanösvények: Jakab-hegyi tanösvény, Orfűi Vízfő tanösvény, Pro Silva Tanösvény (Kismélyvölgy, vagy Óbánya; azonos ismertető táblákkal), Kis-réti, vagy Sikondai tanösvény (azonos ismertető táblákkal), Vár-völgyi geológiai tanösvény, Rotary tanösvény vagy Tubes-Misina-Flóra pihenő tanösvény.

Tanösvények a Dél-Zselicben: Sas-réti tanösvény, Nagymátéi tanösvény.

Tanösvények a Villányi-hegységben: Templom-hegyi tanösvény, Szársomlyó tanösvény, Csodabogyó tanösvény.

A túramozgalom teljesítéséhez legalább nyolc tanösvényt kell felkeresni, a következők szerint: a hat mecseki tanösvényt, egy tanösvényt a Dél-Zselicben, egy tanösvényt a Villányi-hegységben. Az igazoló füzetek leadási határideje: 2007. június 10. A teljesítők jelvényt és oklevelet kapnak. Nevezési díj: 400 Ft/fő (MTSZ igazolvánnyal 300 Ft/fő).

Nevezés és az igazoló füzet beszerzése: október 2-31-ig személyesen keddenként 16-17 óra között Strasser Péternél (Pécs, Apáca u. 2/1; Baranya Megyei Sportszövetségek Szövetsége), e-mailben: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.; levélben: Pécs Városi Természetbarát Szövetség, 7624 Pécs, Ifjúság u. 5/b. IV. em. 14. Erre a címre kérjük a nevezési díjat is feladni. Információ: Strasser Péter, tel.: 72/581-456 (délelőtt), ill. 72/256-508.

Hétszer kettő néha sokk!!!

Emlékszem a tavaly nyári biciklis tábor előtti készülődésemre, kétségekkel, kétkedéssel fogadtam szüleim biztatását, biztos, hogy helyes-e a döntésem, heverés helyett tekerést választani?

Idén már várakozással, izgalommal indultam neki a július 30. és augusztus 6. között megrendezett kerékpártúrának. Igaz kicsit féltem is attól, hogy az első jól sikerült tábort nem lehet felülmúlni, de ez mégis sikerült nekünk!

A DÖKE által szervezett nyolcnapos kerékpártúra alkalmából ezúttal a mesés Zala és Vas megyei tájakban gyönyörködhetett 14 fős kis csapatunk. A gutorföldi szálláshelyre mely közel 200 km-re van Komlótól  hat órán át tartó vonatozás után érkeztünk meg. Ez a hosszú út máris kezdte eloszlatni a tavalyinál nagyobb létszámú csoporttal kapcsolatos aggályaimat, biztosan éreztem, hogy összetartó csapattá rázódunk össze.

A tábor mindenkinek felülmúlta az amúgy is oly magas elvárásait: a hatalmas zöld terület láttán már sokan az esti focit tervezgették, a medence vízszintje pedig csak pár percig őrizhette meg zavartalan felszínét érkezésünk után.

Az itt eltöltött három nap alatt meggyőződhettünk róla, hogy Zala megye délnyugati részének egyik legszebb táján tekerünk. A változatos, kanyargós utakkal átszelt tájakon a zöldellő erdőket, a virágzó mezőket, a csobogó vízfolyásokat, a szép tavakat, a nyugodt és tiszta környezetet látva a kerékpározás igazán lenyűgöző volt. Az alacsony fekvésű táj ellenére felkapaszkodtunk a Göcsej legmagasabb csúcsára, a Kandikóra, valamint Novát, a Göcsej fővárosát is útba ejtettük már rögtön az első ott töltött napunk folyamán.

A következő nap lábaink helyett szemeinket merítette ki: vadregényes tájon utaztunk kisva­súttal egészen Kistolmácsig, ahonnan szállásunk felé tekerve gyönyörködhettünk Ma­gyar­ország első olajkútjának emlékművében, a bázakerettyei termálvizes strand ­üde­sé­gé­ben, a barokk templom túldíszítettségében, valamint a motorcross pálya száguldozóiban. Saj­nálatos módon a budafapusztai arborétumba szünnap miatt csak kintről ku­kucs­kál­hat­tunk be. Ezen a keddi napon még az időjárás is ellenünk szólt: a heves eső miatt a szé­csi­szi­geti bivalyrezervátumról sajnos le kellett mondanunk.

Szerdán Zalaegerszegre látogattunk, ahol az Olajipari Múzeum és a skanzen nyújtott felejthetetlen élményt számunkra.

A búcsúesten az előző napiakhoz képest sokkal hangulatosabb focimeccset vívtunk, már rég ránk sötétedett, mikor még mindig az utolsó, mindent eldöntő gól lebegett a szemünk előtt. Természetesen a mérkőzés végén csak nyertesek hagyták el a pályát.

Szívfájdító búcsút vettünk az erdészháztól, hiszen nem tudhattuk, hogy a második szálláshelyünkön mi vár majd ránk. Annyi sajnos biztosnak látszott, hogy a hét hátralévő napjaiban az esőkabát nélkülözhetetlen útitárssá válik túráink során.

Második szálláshelyünk, a Csoda-Csöde egy pillanatra mindenkit ledöbbentett. Régi, falusi iskola, kívülről semmi szokatlan, ahogy azonban beléptünk, olyan volt, mint egy nagy lépcsőház, falak, ajtók nélkül; szóval az egész társaság egy légtérben töltötte az éjszakát, s nem véletlenül kerülöm az alvás szót.

Rögtön az első esti babgulyás növelte a társaságban az együttérzést – már csak a közös tér miatt is -, s a minden éjszaka felzendülő kacajoktól csak úgy zengett a ház.

Két napunk állt rendelkezésre, hogy az Őrségben is szétnézzünk, azonban az időjárás rögtön az első nap megmásította volna terveinket. Lelkes kis csapatunk azonban nem hagyhatta, hogy az eső kénye-kedve szerint módosítsa a főszervezőnk, Iván Attila által oly pontosan kigondolt programterveket. A délelőttöt elütöttük kártyázással s egyéb közösségi játékokkal, s e mellett volt, aki gondoskodott az ebédről, Imi nagyon finom lángost sütött a társaságnak! Ezt követően délután tempós ütemben haladva egyetlen egy látnivalóról se voltunk hajlandók lemondani; megtekintettük a Pityerszeri Falumúzeumot, megkóstoltunk valódi kecskesajtot, kacskaringóztunk az őrségi erdők területén, s a pankaszi szoknyás harangláb is újabb ismeretekkel gazdagította tudásunkat.

Az utolsó nap szépségei leírhatatlanok; a bajánsenyei tó tisztasága, a magyarszom­bat­fai agyagos Tóth János bemutató korongozása és előadása, a veleméri Árpád-kori temp­lom mind-mind azon élmények közé tartoznak, melyek talán kimaradtak volna az életünkből, ha nincs ez a tábor!

A csapatot összekovácsolták a közös programok, amik alatt a tekerésen kívül a kártyázást, esti vetélkedőket, és közös sör- és borkóstolókat is értem. A remek társaságot idén se zavarta a korkülönbség, vagy legalábbis nem úgy tűnt, mikor egymást önfeledten a vízbe dobáltuk korra és nemre való tekintet nélkül, vagy éppen egyéb bolondságokat játszottunk. Remekül beigazolódott az is, hogy a csapat férfi tagjai is kitűnően feltalálják magukat a házimunkákban, mind főzés, mosogatás, takarítás terén, ami azonban elkerülhetetlen is lett volna a 10: 4-es fiú-lány arány miatt.

Egy ilyen tábor felejthetetlen élmény; mind a lenyűgöző táj, mind a kis csapat miatt maradandó emlék marad. Már tavaly is említettem, hogy kár ezeket kihagyni, s most csak még jobban alátámasztani tudom legutóbbi állításomat. Ha persze valaki még mindig kételkedik, jövőre is adott az alkalom, ki lehet próbálni – de rácáfolni: lehetetlen!

Balogh Bettina
DÖKE, Komló

2 x 50 km Baranyában

Szeptember 2-án a Komlói Napokon negyedik alkalommal rendezte meg a DÖKE (Komló) a 2 x 50 km Baranyában elnevezésű országúti kerékpáros teljesítménytúráját.

A vállalkozó kedvű kerékpárosok választhattak az 57 km-es és a 100 km-es táv között. A túra a Komló-Hosszúhetény-Hird  Romonya-Berkesd-Csokoládépuszta-Komló útvonalon haladt végig. A sok domb nehézzé tette a pályát, ettől függetlenül kellemes túráról, sok látnivalóról számoltak be a résztvevők. Az 57 km-es távot 26-an, a 100 km-es távot 20-an teljesítették szintidőn belül. A résztvevők többsége komlói illetve pécsi volt, de jöttek Budapestről, Szekszárdról, Paksról és Szegedről is. A legfiatalabb résztvevő Deák Roland, a legidősebb túrázó Miklovits György voltak, akik a ZOZO Pizza által felajánlott óriás pizzát kapták ajándékba. A túra folytatása jövőre várható.

Iván Attila

DÖKE, Komló

25 éves a teljesítménytúrázás Magyarországon

Ebből az alkalomból a Magyar Természetbarát Szövetség szeptember 2-án a Pilisben egy 25 kilométeres teljesítménytúrát rendezett. Pontőröknek a legrégibb túraszervezőket hívták meg. A Mecsek 50 túrát először 1984-ben rendezték meg, így a rendezésben mi is részt vettünk: a Szabolcsi Bernát forrásnál voltunk. Kiállítást rendeztünk a régi jelvényekből és az újabb kitűzőkből. Mindenkit buzdítottunk, hogy jöjjenek el a Mecsekbe a túránkra, és megkínáltunk minden résztvevőt egy kis házi süteménnyel (kb. 200 db diós és lekváros kis kiflit sütöttem).

A 176 résztvevővel együtt, a szövetségünk főtitkára is végig gyalogolta a távot. A teljesítménytúrák serény rendezőinek oklevelet adott át, így nálunk Dalecker Ibolya, Csábi Mária, Karch Kálmán és én kaptam.

A jó hangulatú túrának Dobogókőn volt a célja.

Lakatosné Novotny Sarolta

Egy tervezett kisgyerekes túra

Kisgyerekes túrát terveztünk 2006. szeptember 9-ére, a Büdös-kúthoz szalonnasütéssel kiegészítve. Augusztus végén már kezdtem egy kicsit izgulni az időpont kiválasztása miatt, mert volt már olyan, hogy a Mecsek Rally az útvonalunk megközelítését aka­dá­­lyozta volna. Szerencsére most egy héttel korábbra terveztem túránkat. Terv­össze­állí­­tásomkor, június végén eszembe sem jut, hogy ilyenkor ezzel is számolni kell. Prog­ra­munk szerint a Remeteréten kezdünk, és a K jelzésen jutunk el a Büdös-kúthoz. A szalonna­sütést itt terveztük, de egy kis technikai probléma közbeszólt. A kulcsosház előtti tűzrakó hely előtte való nap lett felújítva, és a megfelelő száradás, betonkötés miatt szépen le lett fóliázva. Így itt tüzet rakni nem tudtunk. A szomszédos Feri-forrásnál lévő tűzrakó hely azonban biztosította igényünket. A Büdös-kútból nem folyt a víz, így a tűz eloltásánál messzebbről kellett volna hoznunk a vizet, ez szerencsésebb is volt így. A tűzgyújtás szépen sikerült, de ennek érdekében hátizsákom egy kicsit nehezebb is volt. A siker érde­ké­ben vittem faszenet, faszéngyújtó folyadékot, és a tűzrakó hely környékéről szedtünk vastagabb faágakat, amik nem voltak túl szárazak. Nyársakat is otthonról vittem, hogy ne kelljen a bokrokat ilyen célból megcsonkítani. A szalonnasütés jól sikerült.

Az időjárás is nagyon kedvezett, és a tűzgyújtási tilalmat is pont ettől a naptól oldották fel a Dunántúli Napló szerint. A tűzgyújtási tilalomról az interneten sok helyen tájé­ko­zód­tam, de sajnos megfelelő információ nem áll rendelkezésre. Állapotjelzés az interneten nem ta­lál­ható. Azt nagyon sok helyen lehet olvasni, hogy egy regionális, vagy országos tűz­­­gyúj­tási tilalmat mikor rendelnek el, de az már nem található meg, hogy mikor oldották fel. Így információt találhatunk arról, hogy elrendelték ekkor is, meg két hónap múlva is, de hogy most éppen érvényben van-e, azt csak a tűzoltóságtól telefonon lehet meg­kér­dez­ni.

A túránk kisgyermekes túraként lett meghirdetve, tizenketten jöttünk csak össze, ebből sajnos csak 4 volt a gyermek. Előtte való nap többen jelezték, hogy a gyerekek részére más halaszthatatlan program adódott, így nem tudnak jönni. Kárpótlásul túratársunk lett két tacskó és egy macska. A kutyákat a menü kiegészítéseképpen szerettük volna hot-dogként felszolgálni, de a gazdák kizártak minket ebből az élményből. A túra a Remete-réten fejeződött be minden résztvevő megelégedésére. Ha a tűzgyújtási tilalom érvényben maradt volna, akkor gyümölcsszedő túrára módosult volna, bár a som még nem volt igazán érett.

Csiszár Gyula

Dél-Dunántúli Távközlési SE

HÍREK

Kék túra útvonal felújítás: elkészült a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kék Túra baranyai szakaszán az útjelzések felújítása Nagytótvárostól (Zselic, somogyi megyehatár) a 6-os főközlekedési útig (Mecseknádasd fölött). A felújított útszakasz 80 km hosszú. A munkákat Strasser Péter és Király László végezték, segítőikkel. A felújítási munka része a Magyar Természetbarát Szövetség által szervezett kék túra felújításnak, melynek keretében 2006 nyarán a Magyarországon körbevezető teljes kék túra útvonalon (Országos Kék Túra, Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kék Túra, Alföldi Kék Túra) felújították a jelzéseket a megyei természetbarát szervezetek.

Túravezetők Klubja: november 7-én, kedden 17 órakor Bank László, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Baranya megyei csoportjának elnöke tart vetített képes előadást Gyöngybagoly címmel.

Nyílt túra időpont változás: Andrasek Csaba október 14-re tervezett nyílt túrája (Villányi-hegység) október 15-én, vasárnap kerül megrendezésre.

Pécs Városismereti Verseny: a hagyományos városismereti versenyt ez évben november 11-én, szombaton rendezi meg a Pécs Városi Természetbarát Szövetség. Az idei verseny témája: Uránváros (a Szigeti u.-Páfrány u.-Dr. Veress E. u.-Tüzér u. által határolt területen: épületek, szobrok, emléktáblák, intézmények, utcák, terek névadói, közlekedés). Rajt reggel 7.30-9.15 között a Szivárvány Gyermekházban; általános iskolás, közép­is­ko­lás és felnőtt-családi kategóriákban lehet nevezni 2-4 fős csapatokkal. Előzetes nevezés október 31-ig Strasser Péternél, 72/581-456 (délelőtt), 72/256-508. Írásbeli nevezés: Pécs Városi Természetbarát Szövetség, 7624 Pécs, Ifjúság u. 5/b. IV. em. 14; e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.. Nevezési díj előzetes nevezés esetén 500 Ft/csapat (MTSZ iga­zol­vánnyal 400 Ft), helyszíni nevezés esetén 600 Ft/csapat.

2006. évi természetbarát tagsági érvényesítés: kérjük azokat a szakosztályokat, egye­­le­te­ket, amelyek tagjaik számára az ez évi természetbarát szövetségi tagságot még nem érvé­­nyesítették, azt mielőbb tegyék meg a szövetségben Lakatosné Novotny Sarolta tikár­­nál. A tavalyi tagszervezeteink közül még nem érvényesített a Dunántúli Postás SE, a Szi­várvány Hétpróbás Szakosztály, a Babits Gimnázium, a Pollack Mihály Szak­középiskola, a Mindszentgodisai Általános Iskola és a sellyei Kiss Géza Általános Is­kola.

2007. évi természetbarát eseménynaptár: kérjük a rendezvény szervezőket, hogy a 2007. évre tervezett természetjáró programok időpontját október folyamán adják le, illet­ve egyeztessék Strasser Péterrel a szövetségben!

Tolnai Tarisznyások Környezetismereti Versenye (TOTAKIV): október 14-én, szom­baton rendezi a versenyt a Tolna Megyei Természetbarát Szövetség és a Fehérlófia Sport­egyesület. Részvétel 2-5 fős csapatokkal általános iskolás, középiskolás és felnőtt kate­góriákban. Információ az interneten a www.totakiv.fw.hu honlapon. Nevezés Bernáth Zsolt­nál a 30/351-3344-es telefonszámon október 12-ig. Nevezési díj előzetes nevezéssel diákok­nak 200 Ft/fő, felnőtteknek 300 Ft/fő (helyszíni nevezésnél 300, ill. 400 Ft/fő). Hely­szín: Nagymányok, Széchenyi Művelődési Ház és Sportcsarnok.

Forrástisztítás: a Szent Mór Katolikus Iskolaközpont III. C osztály négy kis tanulója meg­tisztította a Fecske-forrást és környékét az osztálykiránduláson. Míg a többiek ját­szás­sal töltötték az idejüket, ők könyékig sárosan mosolygós arccal végezték ezt a munkát, me­lyet minden kiránduló, turista példaként követhetne. Kés­márki Luca, Rőmer Viola, Weiling Márton, Ormándi Lázár. Dicséret lelkes munkájukért!

Rendezvények

október 7, szombat: Szent Imre 20, 10”teljesítménytúrák. R.: Szent Imre Iskolai Sportkör, Siklós. Rajt: Máriagyűd, templom, 7.30-9.00. Cél ugyanott. Szintidők: 7 óra, ill. 5 óra. Nevezési díj: 450 Ft/fő, ill. 400 Ft/fő (TTT, MTSZ, MSTSZ tagsági igazol­vánnyal 400, ill. 350 Ft). Információ: Pálinkás István, 20/447-2141.

október 7, szombat: Tájban bujdosó történelem túrasorozat 1. túrája: Várvé­dők, remeték, kővágók túra a Jakab-hegyre. R.: Szivárvány Gyermekház. A túrán el­kísér Gábor Olivér régész. Találkozás 8.10-kor a pécsi uránvárosi autóbusz pá­lya­ud­va­ron, a 22-es busz megállójában. Részvételi díj: 400 Ft. A sorozat további túráiról, a sorozathoz kapcsolódó játékos feladatokról bővebb információ kérhető Varga Ágnestől a 72/253-477-es telefonszámon.

október 14, szombat: A Zselic csücskében természetjáró verseny. R.: Mind­szent­go­di­sai Általános Iskola. Információ és nevezés: Schóber József, 72/478-093.

október 21, szombat: Erdei akadályverseny a Mecseki Láthatatlanok emlékére. R.: Szivárvány Gyermekház. Útvonal: Orfű-Vágotpuszta-Kardos úti kulcsosház. A résztvevők egy túra keretében fizikai próbatételeket teljesítenek, és egyszerű ter­mé­szet­is­me­reti feladatokat oldanak meg. Külön feladatsor foglalkozik az 1956-os történelmi esemé­nyekkel. Az előre jelentkezett csapatok tájékoztatást kapnak a feladattípusokról, és segítséget a felkészülésben. Nevezés október 15-ig 3-5 fős csapatokkal általános iskolás, ifjúsági és családi kategóriákban a 72/253-477-es telefonszámon, Varga Ágnes­nél. Nevezési díj: előzetes nevezéssel 100 Ft/fő, helyszíni nevezésnél 200 Ft/fő.

NYÍLT TÚRÁK

október 7, szombat:Kistótfalu -Pogány (14 km). Találkozás a pécsi főpályaudvar csarnokában 6.40-kor. Túravezető: Csiszár Gyula.

október 15, vasárnap:Villány-Teleki présház-Írisz kulcsosház-Vokány (20 km). Találkozás a villányi vasútállomáson 8.00-kor (Pécsről a vonat 7 órakor indul). Túravezető: Andrasek Csaba.

október 23, hétfő: Takács Gyula emléktúra. Útvonal: Vasas (volt Hársas kulcsosház) Árpád-tető-Tripammer-fa-Hősök tere (14 km). Találkozás a pécsi Budai állomás autóbusz állomáson a 14-es busznál 7.45-kor. Túravezető: Becze László.

október 28, szombat: Mecsekpölöske -Vásárosdombó- Dombóvár (24 km). Talál­ko­zás a komlói vasútállomáson 6.50-kor (Pécsről autóbusz indul Komlóra 6 órakor). Túra­ve­zető: Müller Norbert.

A Komlói Hétdomb Természetbarát Egyesület programajánlata és nyílt túrái, komlói indulással

október 8, vasárnap: Váralja -Váraljai erdészház-Lapát-vár-Lendület-forrás-Dobogó-Vörösfenyő kulcsosház-Máré csárda (16 km). Indulás a 6.50-es bonyhádi buszjárattal. Túravezető: Őri Zsuzsanna.

október 15, vasárnap: Árpád-tető-Tripammer-fa - Rábay-fa-Lapis-Rotary-körsétány-Lapis-Meleg-mányi-völgy-Sikonda (20 km). Indulás a 7.30-as pécsi buszjárattal. Túravezető: Rácz Jánosné.

október 19, csütörtök: ÖRÖKSÉGÜNK délutáni diskurzus: Élmény a nagyvilág­ban Vendég: Appelshoffer József. Helyszín: Komlói Helytörténeti Múzeum, 17 óra.

november 5, vasárnap: Máza -Dóra-irtás-Ördögnyereg-patak-Dobogó-Somosi-kút-Akai-tető-Várvölgy-Máré csárda (12 km). Indulás a 6.50-es bonyhádi buszjárattal. Túravezető: Iván Attila.