Macskalik-forrásbejárás

Szeptember 16-án Müller Jánossal megkerestük a Macskalik bányától keletre található forrásmezőket. Zobákpusztán, az Ifjúsági tábor mögött parkoltam. Komló felé indultunk el a műúton, majd egy szekérúton leereszkedtünk a völgybe. Miután megtaláltuk a vízfolyást, a GPS segítségével megkerestük az OpenStreetMap térképen szereplő forrásokat. Elsőként az Köves-, majd az Éltető-forráshoz mentünk, mindkettő a Vasas-forrástól elinduló patakvölgyben van. Érdekesség, hogy a Forrás-kataszter csak a Éltető-forrást jelzi, és a patakot Macskalik-pataknak nevezi, míg az OSM-térkép Kaszánya-pataknak jelzi ezt a vízfolyást. Az OSM által jelzett helyeken van vízkilépés, de vízfolyás most nincs.Macskalik01

A Éltető-forrás közelében vezet a kék sáv jelzés, kb. 100 méter felfele menet után a falu végén lévő lovastanya közelében értünk ki a jelzett útra. Innen a Vasas forrás felé folytattuk az utat, majd Kövestetőre érve megnéztük a kilátót, a fonolitbányát, aztán a tetőről legördülő hatalmas kövek között visszatértünk a kék jelzésre.

Macskalik02

A kis kitérő után visszakanyarodtunk a kőbánya felé, és a bányász-emlékútról letérve ismét leereszkedtünk a völgybe. Most a vízfolyás másik ágát jártuk be, felülről követve a vízmosást. A Fiatal-forrás helyén most száraz köveket találtunk, de a Kaszánya- és Dágvány-forrás határozott vízkilépést mutat. Ezeket csak egy keskeny gerinc választja el, amely alatt egyesül
a két ér. Aztán eltűnik a víz a kövek között, majd a kőbánya kerítéséhez közeledve újra előbújik. Itt egyesül a Vasas-forrás felől jövő vízfolyással, és belép a kőbánya területére.

Macskalik03

Macskalik04

A Vasas-forrás irányában követve a vízfolyást kiértünk a kék sáv jelzésre.

Macskalik05

Macskalik06

Pécs, 2019-09-16.                                                                                                                                                 Jónás István